Arbodienstverlening
Wij verlenen onze diensten in samenwerking met Arbodienst Expereans waar we exclusieve afspraken mee hebben op grond van de vangnetregeling. Bij deze vangnetregeling sluit de werkgever een basiscontract af met een gecertificeerde Arbodienst. Iedere werkgever moet over een basiscontract beschikken en is zelf verantwoordelijk voor de inhoud van dit contract. De Inspectie SZW kan handhavend optreden bij het ontbreken van een basiscontract of onderdelen daarvan. De Arbodienst beschikt over verschillende kerndeskundigen die de werkgever ondersteunen bij de taken waar hij zich volgens de Arbowet in moet laten bijstaan. Door de korte lijnen met onze bedrijfsartsen kunnen wij snel schakelen en ons richten op het proces van de re-integratie.
Wanneer moet een werkgever de bedrijfsarts inschakelen?
Als werkgever ben je verplicht een bedrijfsarts in te schakelen indien een verzuim dreigend langdurig wordt, omdat de bedrijfsarts kan beoordelen of de medewerker ziek is en daardoor arbeidsongeschikt is of niet.
De bedrijfsarts is een deskundig aanspreekpunt voor alles wat met het werk en de gezondheid te maken heeft. Dit maakt gelijk ook het verschil tussen een arts en een bedrijfsarts.
Heeft het verzuim van de medewerker met psychische klachten te maken, dan moet er binnen twee weken een uitnodiging bij de bedrijfsarts volgen. Bij andere gezondheidsklachten moet de medewerker uiterlijk in de zesde week van het verzuim de bedrijfsarts bezoeken. Bij voorspoedige re-integratie neem je eerder contact op met de bedrijfsarts.
Twijfelt een medewerker aan het advies van de bedrijfsarts, dan kan een second opinion worden aangevraagd. Deze second opinion wordt uitgevoerd door een externe bedrijfsarts, die lid is van de ‘landelijke pool bedrijfsartsen second opinion’. Bij de second opinion wordt er opnieuw en anders gekeken naar een uitgevoerd arbeidsgezondheidskundig onderzoek en kan er advies worden gevraagd van de bedrijfsarts in het kader van verzuimbegeleiding.
Een preventief spreekuur heeft als doel beroepsziekten en arbeidsgerelateerde gezondheidsklachten zoveel mogelijk te voorkomen. Een werknemer kan met de bedrijfsarts werkgerelateerde problematiek bespreken, zoals zorgen over lichamelijke, sociale of psychische belastingen. De bedrijfsarts zal advies geven om een dreigend verzuim af te wenden.
Casemanagement en verzuimbegeleiding
Bij de begeleiding van een zieke medewerker moet worden voldaan aan de Wet verbetering Poortwachter en andere geldende wet- en regelgeving. Daar komt veel bij kijken! Zoals een plan van aanpak, een probleemanalyse, inzetten van een interventie, een arbeidsdeskundig onderzoek, eerstejaarsevaluatie, tweede spoor begeleiding, vervroegd een IVA-uitkering aanvragen of uiteindelijk een WIA-aanvraag. Kortom veel gespecialiseerde processen waarvoor kennis en kunde nodig is. De casemanager van Verzuimportaal zal een begripvolle band opbouwen met de werkgever en werknemer en neemt de regie in het verzuimproces. Adviseren over ziekteverzuim is een vak.
Wij beschikken over ondernemende en gedreven casemanagers die meedenken met de ondernemer én de medewerker. Wij blijven betrokken, houden oog voor de mens én wij houden de financiële gevolgen goed in de gaten.
Samen zoeken we naar een passende oplossing voor beide partijen
Deskundig advies en oplossingen
Als werkgever kunt u het gevoel hebben dat het lastig is om een langdurig zieke werknemer weer aan het werk te krijgen. Komt het door ziekte of beperkingen in het functioneren van de medewerker? Een arbeidsdeskundige kan onderzoeken wat de essentie van het probleem is. Het gezamenlijk doel: de medewerker structureel weer aan het werk krijgen. Hierbij zijn diverse mogelijkheden; binnen het eigen bedrijf in (aangepast) of ander werk of werkzaamheden bij een andere werkgever (re-integratie tweede spoor).
Feit is, dat binnen de organisatie alle mogelijkheden grondig moeten worden onderzocht. Een verplichting vanuit de Wet verbetering Poortwachter. Door een arbeidsdeskundige in te schakelen kan er vastgesteld worden of re-integratie binnen uw bedrijf juist is. Gaat dit niet (meer), dan kan het advies zijn om extern te kijken naar een re-integratie (re-integratie tweede spoor).
Hoe vervelend ook, maar het kan dat door onmacht of door gebrek aan tijd de conflicten tussen werkgever en werknemer groter worden. Met een escalatie tot gevolg. Dat kost beide partijen veel tijd en energie. Afhankelijk van het karakter van de medewerker kunnen er mentale klachten ontstaan, met uiteindelijk ziekmelding tot gevolg. Wat nu? Verzuimportaal biedt de helpende hand in de vorm van mediation. Samen zoeken we naar een passende oplossing voor beide partijen. Soms volstaat een luisterend oor en een goed gesprek. Met hoor en wederhoor kunnen wij proberen de verbinding tussen werkgever en werknemer te versterken. Maar soms blijkt het vertrouwen in de samenwerking helemaal weg. Om dit proces te begeleiden maken wij gebruik van geregistreerde mediators die werken volgens de richtlijnen van de Mediators federatie Nederland (MfN).
Krijgt een medewerker te maken met ongewenst gedrag, dan is het vaak lastig om daarover naar buiten te treden. Praten met een vertrouwenspersoon is dan prettig. De neutrale vertrouwenspersoon fungeert als luisterend oor en benoemt ook keuzemogelijkheden met de voor- en nadelen hiervan. Ook wordt er een rapportage gemaakt over thema’s die binnen de organisatie spelen. Op basis hiervan wordt er beleid opgesteld, waarna het mogelijk kan zijn om met hulp van de vertrouwenspersoon een afdeling aan te pakken waar de sfeer verziekt is.
Als re-integratie binnen de eigen organisatie niet meer mogelijk is, kan er gekeken worden naar re-integratie buiten de organisatie. Let wel: deze conclusie moet onderbouwd zijn, zeker gezien het groot (financieel en menselijk) belang. Dit proces wordt ook wel tweede spoor of zelfs derde spoor genoemd en gebeurt als er sprake is van (nieuwe) arbeidsmogelijkheden na vastgestelde arbeidsongeschiktheid door het UWV. Verzuimportaal geeft de werkgever een eerlijke en duidelijke verwachting over de kansen van externe re-integratie. Onze focus ligt hierbij altijd op het snel en weer duurzaam aan het werk krijgen van de werknemer.
Werknemers kunnen kampen met problemen die van invloed zijn op het functioneren binnen hun baan. Die problemen kunnen leiden tot langdurig verzuim. Denk hierbij aan conflicten op het werk, maar ook privéomstandigheden zoals een (v)echtscheiding, schulden en/of problemen met de opvoeding van kinderen. Voor werknemers vaak lastige zaken om te bespreken met de werkgever. Het inschakelen van een bedrijfsmaatschappelijk werker kan hierbij helpen.
Het Preventief Medisch Onderzoek (PMO) is een verzameling van methoden om de gezondheid van medewerkers te bewaken en te bevorderen. Het PMO voor individuele medewerkers bestaat uit onderzoek van de gezondheid. Aan de hand van de uitslagen van het onderzoek worden (eventuele) activiteiten (interventies) ingezet om de gezondheid te verbeteren.
De Arbowet verplicht elke werkgever om zijn medewerkers een PMO aan te bieden. Het PMO is meer dan een standaardkeuring en wordt door medewerkers vaak als zeer nuttig ervaren. We kijken of medewerkers fysiek en mentaal in beweging blijven, want alleen dan kunnen medewerkers zich (mee) blijven ontwikkelen en op een juiste manier gebruik maken van zijn/haar kwaliteiten. Wel zo gezond en uitdagend, voor medewerkers zelf én voor uw organisatie.
Alle bedrijven en organisaties in Nederland zijn verplicht om over een actuele Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) te beschikken. Met deze RI&E worden alle risico’s binnen het bedrijf geïnventariseerd en met behulp van het Plan van Aanpak worden de risico’s aangepakt. Zijn de arbeidsomstandigheden goed en veilig, dan is de kans op verzuim en een ongeluk kleiner. De RI&E is dus een belangrijke basis voor een goed Arbo- en ziekteverzuimbeleid. Bovendien: zonder actuele RI&E riskeert u een boete. De Inspectie SZW (voorheen arbeidsinspectie) kan langskomen om deze controle uit te voeren. Zorg dus dat uw Risico-inventarisatie actueel is.
Voorkom dat medewerkers klachten krijgen op en door de werkplek. Met een gericht onderzoek ter plaatse kan er advies gegeven worden zodat ziekte bij de werknemers beperkt of zelfs voorkomen wordt. De uitslag van zo’n onderzoek kan leiden tot aanpassing van de werkplek om acute of chronische gezondheidsklachten voor te zijn. Onze werkplekonderzoeken richten zich op geluid, licht, trillingen, fysieke belasting, luchtkwaliteit, binnenklimaat en gevaarlijke stoffen.